Z Mexika do USA a z USA do Mexika (po zemi)… prejizdeni severni hranice

Minulé dva týdny jsem mela moznost strávit kazdodenním prejízdením mexicko-americké hranice, která delí mexické Ciudad Juárez a americké El Paso. A vzhledem k tomu, ze dost casto potkávám dotazy spojené s problematikou vstupu z/do USA po zemi, rozhodla jsem se tyto strasti a radosti popsat na blogu.

Budu se drzet pouze prejízdení (Juárez-El Paso, i kdyz predpokládam, ze u jiných prechodu je to stejné) bez potreby registrovat nejakým zpusobem Vás dopravní prostredek. Prekdpokládám, ze pokud prejízdíte s autem, které nemá znacku Ciudad Juárez nebo El Paso, bude pravdepodobne potreba jeste dalsího papírování, ke kterému Vás navedou pracovníci migracní policie USA a Mexika. Pravda, u té mexické strany, se mozná budete muset trosku víc snazit informaci získat, protoze sami o sobe Vás mozna vubec stavet nebudou. Coz ale neznamená, ze byste pak ve vnitrozemí nemuseli mít bez dalsího povolení problémy.

IMG_42111 – Vstup z Mexika do USA s ceským pasem

Pokud budete do USA vstupovat po zemi, tak krom toho, ze po Vás bude migracní pracovník vyzadovat platný pas (biometrický) a platné elektronické povolení ke vstupu ESTA nebo platný starý pas s platným americkým vízem, taky bude chtít vyplnený formulár I-94. Jde vlastne o neco jako je hranicní pruvodka. V Mexiku to existuje taky, ale jmenuje se to Permiso de Turista – ale o tom az budu psát o vstupu do Mexika.

Problém je trosku v tom, ze clovek to, ze musí mít I-94 netusí a tak pak kouká na migracního pracovníka trosku vykulene. Oni totiz mexicané pokud nevstoupí do USA dál nez nekolik mil (uz nevim kolik), tak tohle I-94 nepotrebují, tudíz o nem treba ani neví. No takze já si I-94 opatrila az po té co me o nem informoval pracovník migracní policie. Nevím, zda je mozné si I-94 opatrit predem, nez clovek zacne skakat autem v nekonecne fronte ku migracní policii. Kazdopádne to zádný problém nebyl. Auto jsme museli zaparkovat tesne za kabinkama a já jsem musela jít do kancelári o I-94 pozádat.

Chteli po mne pouze pas s vízem (pokud byste meli ten biometrický, urcite je treba predlozit ESTA) a potrvzení o ubytování v El Paso. Mela jsem pripraveou taky zpátecní letenku do Mexico-city a karticku pojistovny. Nechteli to po mne, a pro jistotu. Vetsinou totiz migracního pracovníka zajímá: ze nebudete problémem (ubytování, kreditka, pojistení) a ze u nich nehodláte zustávat (zpatecní letenka). Zaplatila jsem 6 USD v hostovosti (nejsem si jistá, zda by bylo mozno platit v pesos a nebo kreditkou, takze radeji mejte vymeneno pár dolaru, ostatne v Ciudad Juárez si v bankomatech muzete vybrat, jestli si vybrat v dolarech nebo v pesos) a hotovo. Vsechno naprosto bez problému a oproti ocekávání ve velmi prátelské atmosfére.

Co se týce kontroly jako takové, predstavovala jsem si to mnohem horsí. Ani v jednom prípade nebyli pracovníci US migrace nepríjemní nebo agresivní. Naopak. Pravda, asi zálezí na kazdém prípade zvlást. My jsme meli vsechny doklady v porádku, v podstate jsme nic neprevázeli a navíc v záznamech migrace bylo evidentní ze, uz jsme vsichni nekolikrát v USA byli a vzdy bez problému.

Pri prevázení potravin, atd. platí ty samá pravidla jako v prípade vstupu do USA pres nejaké letiste. Zádné otevrené potraviny a uz vubec ne sunka, avokádo, ovoce a dalsí. Jediný rozdíl, který jsem mohla vypozorovat je ten, ze pri prevázení alkoholu z Mexika do USA je potreba deklarovat i kdyz se jedná jen a pouze jedinou lahev. Fakt, ze vezete alkohol nahlásíte pri osobní kontrole a pan policista Vás odkáze zaplatit do jiné budky… tam zaplatíte cca 3,5 USD za lahev!!! (Tak te teda aspon bylo úctováno mým spolucestujícím.) Predpokládpam, ze u Tequily se i tak vyplatí kupovat ji na mexické strane.

Hotovo… O víc uz není nutné se starat. Az do okamziku, kdy budete USA opoustet na trvalo. To znamená, ze pokud budete jako já prejízdet kazdý den, tak nic neresíte do okamziku, kdy budete opoustet nejen USA, ale taky Ciudad Juárez. V tom momente musíte totiz I-94 vrátit. Pokud budete odlétat z nejakého US letiste, tak si o nej sami reknou. Pokud budete prejízdet v Kanade nebo zpet do Mexika tak to muze být trosku komplikovanejsí.  Obzvást v pripade Mexika, kdy Vás na mexiké hranici nebude nikdo stavet. Musíte se zastavit sami a jít I-94 vrátit jeste nez se na mexikou hranici dostanete.

Kdyz prejízdíte z Mexika do USA tak projízdíte jen US migrací. Pokud se vracíte z USA do Mexika tak sice projízdíte obema –  nejdrív US migrací a pak tou mexickou, ale nestaví Vás nikdo a tak na vrácení I-94 muzete krásne zapomenout – jako já. Jsem cestu zpet krasne prokecala a az v letadle mi doslo, ze jsem formulár nevrátila. A to by pak mohlo být duvodem k problémum pri mé dalsí návsteve USA. Systém by me totiz registroval jako osobu, která nikdy USA neopustila. Ovsem i to má resení. Karticka se zasle i s dokladem o opustení USA a vysvetlením celé situace na tuto adresu:
DHS – CBP SBU
1084 South Laurel Road
London, KY 40744
U.S.A.
Krom toho mi radí, predlozit pri mé dalsí návsteve USA kopie vseho, co budu posílat. Více jsem nasla zde: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/752/~/i-still-have-my-i-94

IMG_44762 – Vstup z USA do Mexika s ceským pasem

Jak jsem popisovala nahore, z USA do Mexika je to vsechno mnohem klidnejsi, jenze to je mozná práve ten problém. Nikdo nic moc nekontroluje a tak se muze klidne stát, ze clovek prejede hranici bez pasu nebo bez migracní karty a kdyz to po nem nikdo nechce tak si toho vubec nevsimne… mno a pak kdy chce zpet do USA je to pekný malér.

Kazdý turista (i pokud má USA pas a v Mexiku hodlá být déle nez 72 hodin nebo se chystá jet dál nez 20 km od hranice), obzvást ten, ktery bude pokracovat v ceste na jih a bude treba odlétat domu z Mexika, bude potrebovat mexický evivalent I-94 – mexikou hranicní pruvodku: Forma migratoria de turista, Forma migratoria múltiple nebo Permiso de turista nebo Tarjeta de turista… je jedno jak tomu budou ríkat, ale jedná se o toto: http://www.bajabound.com/before/permits/visa.php

Hácek je ovsem opet v tom, ze to po Vás nikdo nevyzaduje, a tak se o tom treba nikdy nemusíte dozvedet. Jenze v prípade jakéhokoliv problému na území Mexika to po Vás bude policie chtít… a domu bez toho neodletíte – budete muset platit pokutu a treba diky tomu muzete i zmeskat letadlo! Takze je potreba se vydat na pracoviste Národního migracního institutu. Je trosku mimo hranici (u Puente de Américas). Tam vyplníte formulár, ukázete pas, zpátecní letenku, prípadne jiné doklady a dostanete razítko a pokyn zaplatit v bance na úcet institutu 306 mexických pesos (informace v odkazu je zastaralá, od 1/2014 se platí 306 pesos). Platit se muze i v dolarech, ale vzdy jen v hotovosti!

A hotovo… opet az do okamziku, az budete opoustet Mexiko. Na hranicích Vás totiz nikdo stavet nebude, a pokud ano, tak to bude celnik, v prípade, ze budete mít na celnicním semaforu cervenou, a ten po vás pruvodku chtít nebude. Na letistích Vám ji vezmou automaticky. Kdyz ji mít nebudete bude problém. Pokud se, ale budete vracet do USA po zemi (teoreticky i po zemi do Guatemaly), tak si budete muset opet zajet na pracoviste Národního migracního institutu Mexika a pruvodku vrátit. Tam si overí, ze jste v bance zaplatili. Cvaknou výjezdové razítko do pasu a konec zvonec.

V tomto prípade netusím, co delat, kdyz karticku nevrátite. Sama ji nepotrebuju a na to, aby ji vrátili moji spolucestující jsem nezapomnela. Kazdopádne urcite existuje nejaký zpusob velmi podobný tomu americkému. Nenachpazím, kam se obracet, ale já bych asi napsala dotaz na nejblizsí mexický konzulát, prípadne prímo na INM.

A to by bylo asi tak vsechno… Jen snad jeste, ze jak na mexické tak na americké strane jsou vsichni pracovníci migrace schopni bez problému komunikovat v obou místních jazycích: v anglictine a ve spanelstine. Vsichni (i kdyz z pocatku z nich jde na americké strane trosku hruza) byli velmi profesionální a príjemní. Pokud jsem s nima nemluvila já tak konverzace vetsinou trvala tak minutu. Pokud jsem mluvila ja, tak se to vsechno stocilo na moji spanelstinu :D, jsem proste fenomén s mým “chilango” prízvukem v kombinaci s ceským pasem :D. Ale jednalo se o konverzaci milou, kdy jsme si vzájemne s policistou chválili znalosti spanelského jazyka :DDD

Takze tak… asi se donutím neco napsat o ceste jako takové, ale vzhledem k tomu, ze jsem toho zase tolik nevidela, protoze jsme odjizdeli do Ciudad Juárez z hotelu v El Paso v 7:30, vraceli se az v 19:00 a v Juárez jsme nevystrcili nos z fabriky (coz me moc mrzí, tudiz se tam musim vrátit :D), tak zase není moc o cem psát. Jen tu hranici jsem si projela 18x :D.

A jeste pár fotek z hranice:

IMG_4475tenhle nápis je slozený ze zabavených zbraní: IMG_4477 IMG_4479IMG_4208 IMG_4262 P1070058 P1070059

Esta entrada fue publicada en Cestovani po Mexiku - ruzne destinace, Do Mexika bez cestovky, Ruzne. Guarda el enlace permanente.

2 respuestas a Z Mexika do USA a z USA do Mexika (po zemi)… prejizdeni severni hranice

  1. kristyna omastova dijo:

    Po překračování po zemi není potřeba ESTA, jenom I-94. Co víc, ESTA je úplně k prdu.
    Před planovanejma předvánočníma nákupama v Laredu sem se zopodvědně připravila a ESTA si za 14 doláčů po netu koupila. Na americkejch hranicích nás zastavil áředník a byl evidentě trochu mimo z jedný Češky v plnym autě Mexičanů. Podíval se na můj pas, pak asi dvě minuty s někym telefonoval. Mexičanů si pak vůbec nevšimal, zato já ho zajímala desně moc- proč jedu do USA, co tam budu dělat, co v Mexiku dělam, jak jsem tam dlouho, kde bydlim, odkud znám ty lidi, jak dlouho sem s přítelem, jak sme se poznali etc..po menším výslechu, aniž by mi cokoli vysvětlil, tak mi řekl, že musim na migraci, tak tam přijdu a řeknou mi, že musim mít I-94, že ESTA je jenom pro cestování vzduchem a po moři, a daj mi formulář, ať ho vyplnim a vystojim si frontu. Tak se na něj podívam, a jsou to úpně stejný otázky jako na ESTA (jestli sem byla někdy prostitutka, unesla sem někomu děti, dealovala drogy etc), uplně totéž,co sem vyplnila předtim na netu. Tak se zeptam úřednice, proč lidi nutí vypňovat dva úplně stejný formuláře na totéž, jako jakej je v tom rozdíl- podívala se na mě jak na uplnou krávu a odvětila mi, že jeden je na cestovaní letadlem a lodí a druhej po zemi. Tak si teda vystojim frontu (cca 1,5 hodiny) a dostanu se k imigrančnímu úředníkovi- a zase to jede dokola, proč jedu do USA, co tam budu dělat,co v Mexiku dělam, jak jsem tam dlouho, kde bydlim, odkud znám ty lidi, jak dlouho sem s přítelem, jak sme se poznali etc. Pak si všimne přítele, začne se s nim bavit španělsky (do tý doby se se mnou baví anglicky) jako kdybych já tam nebyla (“Hele, to jí chceš jako oslnit? tak to jí radší vem do San Antonia, dyk v Laredu nic neni!”). Pak teda po chvilce trapnosti mi to dá a pošle nás zaplatit k okýnku. U okýnka, kde mám teoreticky jenom zacálovat 6 doláčl, to začne zase celý nanovo: proč jedu do USA, co tam budu dělat, odkud znám ty lidi… Nikdy nikde na světě sem neměla problém se svojí angličtinou, ba naopak, už se mi párkrát stalo, že třeba Britové se mě ptali, z jaký části USA sem, zato tady mě ten pokladník nechal asi tak desetkrát zopakovat že “Im want to do some Christmas shopping in Laredo”,protože mi evidentně nerozuměl. Né, že by to byla jeho práce,on měl jenom vybírat keše,žeano…
    jako fakt sem myslela, že tam asi prasknu zlostí a bezmocí!
    BTW, a ano už chápu ,proč všichni padouši z americkejch filmů se vždycky jedou schovat do Mexika- z USA do Mexika tě nečekuje ale vůbec nikdo!

    • czechmex dijo:

      Mno clovece tak na hranici Ciudad Juarez – El Paso ESTA vyzaduji. Videt ji teda nechteli, ale kdyz ji u sebe panove, ktere jsem doprovazela, zrovna nemeli, tak je sprdli, ze priste ji mit musi. A ani po nich nechteli I-94, ale je fakt, ze oni vstupovali do USA letecky. Po mne nechteli ESTA a chteli I-94, ale protoze ja mam jeste stary a platny vizum, takze se s ESTA nenamaham.
      Jinak jak pisu v postu, ja teda nemuzu rict jedineho nevlidneho slova jak na americke tak na mexicke celniky. Fakt…Vsichni strasne slusni a korektni. Ani anglictinu po me nikdo nechtel, ochotne prechazeli do spanelstiny, kdyz jsem je o to pozadala. Ani zadne moc dotazy se nekonaly. Taky byli trosku mimo z toho meho ceskeho pasu ve spojeni s moji spanelstinou, ale je pravda, ze my jsme v aute byli cesi tri plus jeden american a jeden mexican.
      Tak to me mrzi, ze mas teda spatnou zkusenost :(…
      Nas jednou ci dvakrat namatkove kontrolovali i na mexicke strane, ale je to jen namatkove…
      Tak snad pristi navsteva severu probehne lepe. Ja takovou hnusnou zkusenost s migraci mam taky, ale z Montrealu. Jednou pri vstupu tam byl debil kanadan a pak pri odletu, kdyz letis pres USA tak prochazis americkou migraci jeste v Kanade. A tam byl taky pablb. Jsme tam na sebe pekne jeceli, az se me zastal jiny migracni pracovnik – american. Ono je to o lidech.
      Taky mam hezky zazitek z Dallasu z americke migrace 😀 tam me malem privedl k breku vtipalek jeden, kdyz mi s vaznou tvari deset minut opakoval, ze si musim vybrat jen jednu z mych obcanstvi 😀 (ja mam americky vizum v cesky pase, ale pro vstup do Mexika MUSIM predlozit zasadne pas mexicky)… pak mi mrtev smichy (po te, co jsem uz fakt malem brecela, ze to prece nemuze) oznamil, ze jde o to do ktereho pasu chci razitko :D… jsem myslela, ze ho zabiju :DDD Ale jinak fajn… v Juarez jsem prekracovala dvakrat denne po dobu skoro dvou tydnu a ani jednou problem…

Responder

