Kateřina – třetí kapitola – Moje rodina – TEXT A AUDIO

Moje švagrová Aiko, můj bratr Pavel a já při procházce Prahou

Moje švagrová Aiko, můj bratr Pavel a já při procházce Prahou

Ahoj!

Předně se omlouvám za zpoždění. Tento týden byl opravdu náročný. O víkendu jsem byla navštívit moje rodiče v Brně a tak Vám teď budu psát o mojí rodině. Už jsem něco málo zmínila v předchozích kapitolách, tak snad nebude vadit, že se budu trochu opakovat.

Moje rodina je z Moravy, ale já a můj bratr žijeme v Praze. Nejdříve Vám budu povídat o mojí mamince. Moje maminka se narodila v Brně a tam žije dodnes. Jmenuje se Jindriška Černá, ale za svobodna se jmenovala Dvořáková. V České republice je zvykem, že po svatbě žena přebírá manželovo příjmení. Dnes už to není pravidlem, ale dosud se tento zvyk větsinou dodržuje. Já mám v plánu si nechat moje rodné příjmení. Nevidím totiž nic romantického na tom, že bych po převzetí příjmení mého manžela musela měnit všechny moje doklady a dokonce i jméno mého bankovního účtu. Ale zpět k mamince. Už jsem zmiňovala, že pracuje jako učitelka na základní škole. Velmi svou práci miluje, ale často je příliš unavená. Práce s dětmi je moc krásná, ale zároveň velmi náročná.

Můj tatínek se jmenuje Jiří Černý a narodil se v Budkovicích blízko Brna. Studoval v Brně, kde se seznámil s mojí maminkou. Také je učitel, ale učí chemii na Masarykově univerzitě. Masarykova univerzita je druhá největší vysoká škola v České republice. V obodbí komunistického režimu se Masarykova univerzita z politických důvodů jmenovala Universita Jana Evangelisty Purkyně. Masarykova univerzitova je tatínkova druhá rodina. Občas to ale vypadá, že jeho druhá rodina jsme spíš my. Moji rodiče mají velké štěstí, protože je jejich práce moc baví .

Také můj bratr má moc rád svou práci. Pracuje pro jednu nadnárodní společnost a proto hodně cestuje. Při jedné z cest do Spojených států se seznámil s jeho krásnou manželkou. Jeho manželka ale není z USA. Je z Japonska a v New Yorku pracovala pro americkou pobočku stejné firmy. Moje švagrová se jmenuje Aiko a má velký talent na jazyky. V Praze žije jen tři roky a už mluví velmi dobře česky. Moc ráda poslouchám, když vypráví o Japonsku.

Mám už jen jednu babičku. Je to maminka mojí maminky a žije také na Moravě. Je velmi nemocná. Nevídám ji bohužel moc často. Bydlí u mojí tety, se kterou maminka nemluví od té doby, co zemřel dědeček. V každé rodině jsou nějaké neshody. Ani s mou sestřenicí, tetinou dcerou, nejsme v kontaktu. Tatínek je jedináček a tak z jeho strany nemám žádné příbuzné. Proto je naše rodina opravdu velmi malá.

Miguelova rodina je naopak obrovská. V Mexiku většinou rodiny bývají velké. Spousta strýců, tet, bratranců a sestřenic. Někdy se mezi sebou ani neznají. Abych řekla pravdu moc se v Miguelově rodině nevyznám.

Mojí rodinu jsem Vám popsala a tak se budu loučit, protože si ještě něco musím připravit na zítra do práce.

Mějte se krásně a na shledanou příště.

Katka

SLOVNÍČEK – VOCABULARIO:předně – ante todo
omlouvám se za – me disculpo por
zpoždění – retraso (N)
náročný – exigente
byla jsem navštívit – fui visitar (F)
zmínila jsem – mencioné (F)
v předchozích kapitolách – en los capítulos anteriores
snad – quizá
nebude vadit – no molestará
budu opakovat – repetiré
nejdříve – antes que nada
budu povídat – platicaré
dodnes – hasta el día de hoy
za svobodna – de soltera
jmenovala se – se llamó (F)
je zvykem – es costumbre (M, instrumental)
po svatbě – después de la boda (F, locativo)
přebírá – toma (recibe)
manželovo příjmení – apellido del esposo
pravidlem – regla, norma (N, instrumental)
větsinou – generalmente
dodržuje – cumple, respeta
mám v plánu – tengo planeado
nechat si rodné příjmení – quedarse con el apellido de nacimiento
totiž – es que
romantického – romántico (M, genitivo)
bych musela – tendría que (F)
po převzetí – despues de la aceptación (del apellido) – (N, locativo)
měnit – cambiar
doklady – documentos (M, plural)
a dokonce – e incluso
bankovního účtu – de la cuenta bancaria (M, genitivo)
zpět – de regreso
příliš – demasiado
s dětmi – con los niños (plural, genitivo)
zároveň – al mismo tiempo
blízko – cerca
studoval – estudió (M)
seznámil se – se conoció (con) (M)
druhá největší – segunda más grande
vysoká škola – escuela superior (universidad)
v obodbí komunistického režimu – en la época (N, locativo) del régimen comunista (M, genitivo)
z politických důvodů – por razones políticas (M, genitivo)
občas – de vez en cuando
vypadá – parece
spíš – más bien
štěstí – felicidad
baví je – les divierte, les encanta
nadnárodní společnost – compañía multinacional (F)
a proto – y por eso
při – durante
do Spojených států – a Estados Unidos (M, genitivo)
z Japonska – de Japón (N, genitive)
v New Yorku – en New York (M, locative)
pracovala – trabajó (F)
pobočku – sucursal (F, acusativo)
švagrová – cuñada
talent na jazyky – talento (M) para idiomas (M, plural, acusativo)
Nevídám ji – no la veo (imperfectivo)
zemřel – murió (M)
neshody – desacuerdos (F, plural)
jedináček – hijo único (M) – se usa aun si se trata de una mujer
příbuzné – familiar (F, plural, acusativo)
obrovská – enorme (F)
spousta strýců, tet, bratranců a sestřenic – un montón (F) de tíos (M), tías(F), primos (M) y primas (F)(todo plural)
někdy – algunas veces
mezi sebou – entre ellos
neznají se – no se conocen
abych řekla pravdu – para decir verdad – abych řekla (F, condicional), pravdu (F, acusativo)
nevyznám se.- no me oriento
popsala jsem – describí (F)
připravit na zítra – preparar para mañana
Mějte se krásně – que estén bien (literal – ténganse bonito o sea que se usa MÍT en imperativo + adverbio)

Esta entrada fue publicada en El Checo, El Checo - Kateřina - textos fáciles + audio. Guarda el enlace permanente.

Responder

