Jak jsem se stala uchylem…

aneb pokracovani predchoziho prispevku. To ostatne asi taky neni uplne normalni, ze nejsem schopna popsat pomerne jednoduchou myslenku v jednom clanku a vsechno rozmaznu do velikosti romanu.

Takze, z pohledu modniho intelektuala je proste vsechno stanoveno, hlavne rozpeti vkusneho a nevkusneho. Sberatelstvi cehokoliv, co nema spolecneho nic s modnimi doplnky, parfemy, kosmetikou, oblecenim, botama nebo bytovymi doplnky (radoby-minimalistickymi samozrejme) nezapada do zmineneho rozpeti a je oznacovano za uchylne. Osobne me ono oznaceni neurazi, asi uz jsem si zvykla. Mam to stesti, ze mexicka spolecnost je v teto oblasti mnohem liberalnejsi a vstricna. To mi pripomina, kdyz jsem pred mnoha lety byla ve Spanelsku (asi mesic bez kontaktu s jedinym Cechem) a na plazi jsem zaslechla cestinu, nadsene jsem se zacala pripravovat, ze prichazejici oslovim. Nadseni opadlo v okamziku, kdyz jsem uslysela jejich komentar na muj vzhled. Pry teda to je vrchol, ze si nekdo s nadvahou vezme dvojdilne plavky (upozornuju, ze do modelky mam opravdu daleko, ale dvojdilne plavky se v me velikosti vyrabi). Playboy, ktery to pronesl mel na sobe slipove plavky, ktere u me vzbuzuji zaludecni nevolnost i v pripade, ze je ma na sobe vysportovany mladik. Ale i pres to, jsem nemela potrebu komentovat jeho pro me neesteticky vzhled memu spanelskemu doprovodu…  A zase odbocuju a je z toho odstavec navic :D.

Takze co me privedlo k panenkam? Trpim (i kdyz to je asi silne slovo) chronickou depresi a tu je treba mit pod kontrolou. Rekla bych, ze je nad slunce jasne, ze lepsi nez nejake ladovani se antidepresivy (cemuz se ale clovek stejne jednou za cas nevyhne) je mit nejake odreagovani. Ostatne v ustavech je naprosto bezne, ze provozuji tvurci terapie (terapeuticke dilny), kde vyrabi mnozstvi dekorativnich nesmyslu, na nez by modni intelektual neustal pohled. Moje terapie, krom psani, je tvorba na panenky. Nevim proc me to bavi. Od detstvi, prestoze jsem ani z dalky nebyla holcicka s volanky a maslickami, byly mou nejoblibenejsi hrackou bud papirove panenky, ktere jsme si s brachou kreslili a vystrihovavali a nasledne pak vytouzena Barbie. Nikdy jsem netrpela tim, ze bych se chtela Barbie podobat. Naopak me neuveritelne stvalo, ze barbie sberatelske z kolekce panenky sveta se u nas sehnat nedaly, a tim padem muj sen mit Barbie indianku nebyl nikdy zrealizovan. Ostatne jako i ten stat se kulturnim antropologem :D.

To ze clovek zije v cizi zemi neni vetsinou vubec exoticke a zavidenihodne, jak se to muze zdat tomu, jenz jezdi do ciziny jen na dovolenou, ale je to obrovsky zaber na psychiku. V ramci meho zaucovani na vyjezd jsem se setkala s pripadem slecny, ktera takhle odletela na dlouhodoby pobyt uplne zdrava do USA a uz po pristani letadla v cili se u ni projevila schizofrenie. Clovek se neustale musi prizpusobovat a pocitat s tim, ze jeho pro nej naprosto normalni chovani nebude chapano normalne. K tomu, kdyz si pridame, ze na mem byvalem pracovisti v Mexiku nebyla zrovna prijemna atmosfera, tak je jasne, ze jsem zacala hledat jakekoliv odreagovani. A tak jsem si vzpomnela, jak me uklidnovalo v detstvi siti na panenky. Nasledne jsem si prosla par internetovych stranek dospelych osob, ktere se tomuto konicku venuji a bylo rozhodnuto.

Muj manzel, naprosto prakticky, nejen ze se na me nedival jako na magora, ale dokonce me doprovodil do obchodu moji prvni “dospelou” Barbie koupit. Nadsene jsem vytvorila prvni oblecky, ktere by ty moje z detstvi pravdepodobne prekonaly 😀 a jeste nadsenejsi jsem jejich fotku poslala jedne z tech zminovanych osob. A tak jsem krom ucinne terapie ziskala navrch uzasnou kamaradku. Uz jen kvuli ni, stoji za to nenechat se oznacenim uchyla vyprovokovat :D.

Sama priznavam, ze jako dospelou sberatelku me Barbie nenaplnuje, nehlede na to, ze v Mexiku sehnat panenku neblondatou je opravdu velky problem. Takze bylo jen otazkou casu, nez narazim na panenky pro dospele, sberatelske – Tonner, Integrity ci jakekoliv BJD. Tenhle konicek me naprosto pohltil a troufam si i rici, ze me natolik uklinil, ze po te co jsem se nekolik let marne a bez zadnych fyzickych problemu snazila otehotnet, jsem opravdu do jineho stavu prisla. Netvrdim, ze panenky jsou lek, kdyby me nekdo chtel chytat za slova, jen rikam, ze tvurci terapie (terapeuticke dilny) muze mit opravdu uzasne vysledky – proto se taky ostatne v psychiatrii praktikuje!!!

Nekomu to muze prijit nevkusne, ze si clovek po tricitce nebo i mnohem pozdeji hraje s panenkama. Na druhou stranu ublizuje tim nekomu? Naprosta vetsina stejne postizenych sberatelu sice utraci nehorazne castky za sberatelske panenky, ale neplati je z rodinneho rozpoctu, tim padem ani vlastni rodine tim nic neubira. Muj manzel sice vyslovne nesouhlasi, aby byly panenky trouseny po byte ci nekde dokonce staly vystavene, ale vzhledem k tomu, ze mu jde o muj klid a spokojenost i sam mi nejake sberatelske kousky daroval.

Co jineho mi tento uchylny konicek prinesl? Obrovske mnozstvi (a to neprehanim) kamaradu a znamych z celeho sveta. Donutil me komunikovat v mnou drive nenavidene anglictine. Sice me jeste nedonutil ji vylepsit, ale aspon se ji uz nebranim. Zmenil mi pohled na cely anglofonni svet, kterym jsem driv ignorantsky pohrdala. Prinesl mi kontakty na lidi v teto oblasti opravdu velmi dulezite, kteri kdyz moji praci ocenili, razem mi stouplo me po cesku zadupane sebevedomi. A konecne prinesl mi i moznost privydelku, po te co mi skoncila materska. Takze se ted nemusim od nevidim do nevidim nervovat v kancelari za plat tem nervum naprosto neodpovidajici  a z nehoz bych musela tak tri ctvrtiny dat na zaplaceni prodlouzene skolky. Misto toho doma se stastnym ditetem za zady siju a vyrabim sperky pro panenky. Koordinuju vyrobu nabytku pro panenky. Dopisuju si s klientama a ostatnima sberatelama z celeho sveta. A dokonoce uz i modu jsem zacala trosku sledovat. Sice ne kvuli memu odivani, ale preci jen clovek obcas potrebuje inspiraci i na ty panenkovske modely.

Ostatne, pro vsechny ty modni intelektualy, jenz tento konicek povazuji za naprosto uchylny, prosim shlednete toto video: http://www.louisvuitton.com/front/#/eng_US/New-Now/articles/Walking-in-Fabrizio-Viti%E2%80%99s-shoes-Part-one nebo  http://www.louisvuitton.com/front/#/eng_US/New-Now/articles/Walking-in-Fabrizio-Viti%E2%80%99s-shoes-Part-two  v nemz vystupuje prave par panenek Tonner, ktere navrhar Fabrizio Viti povazuje za inspiraci pro svou tvorbu. Nehlede na to, ze hned nekolik svetove proslulych modnich navrharu panenky bud sbira nebo i na ne obcas tvori. Robert Tonner (Tonner) je puvodne i aktualne modni navrhar i v 1:1 skale. O Jason Wu (Integrity) snad ani neni treba mluvit, ten i do CR dorazil. Pokud ne, tak dodavam, ze se proslavil diky modelum, jenz jak na oficialnich tak na neoficialnich akcich oblekla Michelle Obama. Tu snad znate, kdyz jste ti modni intelektualove…

Pravda, nektere webovky sberatelu panenek a nektere jejich fotky nejsou zrovna vrcholem vytribeneho vkusu, ale jde jen o konicek! To ze se sedesatileta pani, ktera nedavno neumela ani s videem donuti vytvorit vlastnorucne blog ci webovky mi prijde uzasne a nekritizovala bych ji teda vubec nic! Naopak klobouk dolu! Absolutni vetsina sberatelu nedelame fotky, ci nepiseme pribehy ci fotopribehy panenek pro nikoho jineho nez pro ty ostatni stejne postizene se kterymi nas uchylny konicek sdilime. Proc ma nekdo potrebu to hanit?  Netusim. Ale ja jsem ten uchyl co sbira uchylne panenky, takze vlastne muj nazor je taky uchylny a moc se jim netrapte :D. Ja s tim asi budu  moct zit. Az mi totiz bude nad aroganci a nadrazenosti tech vsech, co presne vi jak co ma byt (i v zivote nekoho uplne jineho) zase smutno, tak mam moznost neco usit nejake z tech mych CTYRICETI ujetych panenek a nebo si prohlizet fotky mych dobrych kamaradu,  uchylnych sberatelu.

Jen je mi lito osob, ktere se prave kvuli takovym narknutim od modne-intelektualni smetanky stydi za jakykoliv jejich konicek ci tvurci terapii a tak si upiraji moznost citit se lepe…

Esta entrada fue publicada en Osobni - Personales, Ruzne. Guarda el enlace permanente.

8 respuestas a Jak jsem se stala uchylem…

  1. DonaMilos dijo:

    co psat, abych se neopakovala :o)) skvely a pravdivy, jsem na Tebe pysna :o))

  2. DonaMilos dijo:

    dik, jsem na tvoje hodnoceni a hlavne na ten titul patricne hrda :o)

  3. Pingback: Cestovani s Blankou… pro silne povahy se smyslem pro humor :D | Czechmex

  4. Soňa dijo:

    Zajímavé počteníčko a nemyslím si,že jsi úchyl.Ač v babičkovském věku,tak se hrozně těším na to,až začnu šít na panenky pro moji vnučku,která se mi za měsíc narodí tady v Mexicu.Nebudou to asi “modely”,budou ale tvořeny s láskou.A co určitě vím,že mě tato práce naplní a uklidní.Takže dík.Soňa

    • czechmex dijo:

      Dobry den! Dekuji moc za krasny komentar! To me moc tesi, ze i v Mexiku jsou ceske “panenkarky”, a tim padem tu nejsem sama :D. Kdybyste potrebovala pomoct ci poradit, urcite dejte vedet. Tady pripadne nechavam stranky moji kamaradky, kde najdete spoustau inspirace a i par strihu: http://www.erica.cz/. Velka gratulace k brzskemu narozeni vnucky! A jeste jednou diky Vam! Tamara

  5. Naveen dijo:

    Krásná panenkářko,
    do této chvíle jsem vůbec netušila, že i pro Tebe jsou panenky a tvorba na ně terapií… v mých očích jsi malé pozemské Sluníčko 🙂 a navíc máš tzv. hvězdné oči … se kterými se rodí poměrně málo lidských jedinců … ( a Váš nádherný synek je má TAKY! 🙂 )
    Žiji v domnění, že jsi módní návrhářka nebo prostě nějaká jiná INTELEKTUÁLNÍ umělkyně 😀 a s manželem tvoříte vysoce umělecký pár…
    … nechci zdržovat – ať můžeš jít vtořit svá ÚŽASNÁ dílka pro malé krásky… takže:
    DĚKUJI 🙂

    • czechmex dijo:

      Dekuju mockrat za moc krasny komentar. Presne tak, je to terapie, ktera se na par let stala praci, ale prave diky tomu jsem o mou terapii malem prisla. A tak uz nic podobneho zkouset nehodlam. Proste je to konicek, ktery si nenecham nikym zosklivit.
      To s tema hnedyma ocima netusim o co jde :D, protoze jak ja tak syn mame menave mezi modrou, sedou a zelenou – ja spis do modra on spis do zelena.
      No intelektualni ulelecky par zni sice hezky, ale rozhodne tomu tak neni. Ja jsem uplne obycejny byrokrat. Pravda uz vice nez sest let mimo statni spravu :D. Manzel je ilustrator a grafik. Tak doufejme, ze syn podedi spis tu umeleckou stranu… ne ze by bylo neco spatneho na byrokracii :D…
      Dekuju jeste jednou za pozdrav. Mej se krasne. T.

Responder

