Do Mexika bez cestovky? Uplne v klidu – Ostatni dopravni prostredky (D.F.) – cast XII.

Kdyz jsem byla u te MHD v Mexico-city, tak me napadlo, ze by mohlo byt dobre zminit i jine moznosti dopravy aspon po hlavnim meste.

Co se tyka pujcovani aut. Ja, coz ale nic neznamena, bych to nedoporucovala. Rizeni v Mexico-city je opravdu jen pro velmi silne povahy a  pro profesionaly. Do nebezpecnych situaci se asi nedostanete, protoze diky dopravnim zacpam se bourani omezuje na odrene plechy, ale o to jsou takove nehody castejsi. Nebudete se moci spolehnout vubec na nic. Cervena je sice cervena stejne jako v CR (i kdyz semafor stoji az za krizovatkou – tzn. z druhe strany krizovatky na vas blika ten vas), ale to pro spoustu mexickych ridicu vubec nic neznamena (nebo jen to, ze pri projezdu maji zvysit rychlost a dat si trosku vetsi pozor, pokud by si ten co ma zelenou pozor nedaval), stejne jako dalsi pravidla silnicniho provozu. V Mexiko-city je nutno ridit  ocekavajicic nepretrzite to nejmene ocekavatelne. Nenechat se v zadnem pripade vyprovokovat. Predpokladat, ze jeden metr je pro mexicana (obzvlast mexicanku) vic nez dost, aby se pred vas bez blinkru vecpal. Nepredpokladat, ze vas nekde nekdo pusti do pruhu, do ktereho potrebujete. A predpokladat, ze pokud nekdo bude v pruhu levem a bude chtit odbocit doprava nepocka az prejedete vy v levem pruhu, ale soupne to tam pred vama. Atd atd atd.

Proste z nejakeho podivneho duvodu se  vetsinou z velmi milych a pratelskych mexicanu stavaji za volantem agresivni a arogantni hulvati, kteri maji ostatni ridice jako nenavidenou konkurenci a chodce nebo cyklisty jako lovnou zver! Mimochodem to mi pripomina, ze pokud by vas napadlo, treba zastavit a na prechodu, aby nekdo mohl  prejit, tak si poradne overte ve zpetnem zrcatku, ze do vas zezadu nekdo nenapali a to i v pripade, ze na semaforu je oranzova nebo dokonce cervena. Oranzova je totiz podle vetsiny mexickych ridicu (i kdyz policiste s nima obcas nesouhlasi) jen avizo, ze uz brzo bude cervena, ale kdyz pridaji tak to jeste stihnou… o mexickem vykladu cerveneho svetla na semaforu jsem se uz zminovala.

Kdyz k tomu pripocteme nepretrzite dopravni zacpy a opravdu velmi spatne znaceni mesta a jeho vnitrni a vnejsi okruhy, nadjezdy, podjezdy a prejezdy, na kterych se nekdy ani mistni nevyznaji, rekla bych, ze pokud chcete dovolenou prozit v pohodovem duchu, nema neco takoveho jako pujcovani auta v hlavnim meste smysl. Mimo hlavni mesto je to samozrejme vsechno jednodussi! Mene obyvatel = mene aut = mene stresu = mene konfliktu.

Nasleduji taxiky. Bohuzel nemam moc zkusenost s ceskyma taxikama, takze porovnani se nedockate. Kazdopadne aspon v Mexico-city je uzivani taxiku hodne bezne a pomerne levne. Bud si na ne muzete kdekoliv mavnout a nebo mate moznost si taxik objednat. Ty na ktere mavate jsou rekneme poulicni a jsou mene bezpecne. Ale taky levnejsi. Obcas vam muze ale na ulici zastavit i taxik “seguro”, coz jsou ty, ktere se objednavaji po telefonu, a pak zalezi jen na vas jesti se domluvite, ze vam bude uctovat podle taximetru a nebo si rekne o presnou castku. I kdyz si tenhle typ taxika zastavite na ulici (poznat se to neda vetsinou) bude drazsi. Nektere “taxi seguro” ani nejsou znacene a po telefonu vam operatorka sdeli znacku a typ auta, pripadne i jmeno ridice.

Taxiky na ulici jsou taky v pohode, ale preci jen je tam procento nejakeho problemu vyssi, obzvlast oblastech ne prilis turistickych a v noci. Ja treba po devate jezdim jedine taxikem objednanym, ale spousta lidi si i v noci chyta na ulici obycejne taxiky a bez problemu. Pokud treba jedete z letiste nebo zpet na letiste je urcite lepsi mit taxik objednany protoze u sebe budete mit vsechny veci! Jinak “poulicni” taxiky by MELY uctovat podle taxometru! Ovsem obzvlast u cizince to muzou zkusit, ze taxometr nezapnou a pak budou chtit nehoraznou castku. Ostatne jako vsude na svete. Me takhle krasne nauctoval barcelonsky taxikar cestu jak kdyby me vezl z Malagy :(. Tady to resim tak, ze jakmile sednu do taxiku ptam se po taxometru. Jestlize je “rozbity” vystupuju jeste nez se taxik rozjede. Pokud se vam cokoliv nelibi muzete pozadat, aby taxik zastavil a vystoupit. Snazte se sledovat trasu, kterou jste si predem obhledly na mape!

Taxikari jsou ruzni a ruzne taky ridi. Nekteri jedou jak o zavod, projizdi cervenou a pak tvrdi, ze to bylo protoze stalo u semaforu nejake divne individuum, ktere vas urcite chtelo prepadnout. Nevim nevim co je lepsi. Jestli vydat prepadavajicimu (ktery pravdepodobne ani neexistoval) penezenku a nebo se roztriskat na krizovatce… Vetsinou jsou taxikari strasne ukecani a maji potrebu cestujicim sdelovat veskere jejich predevsim politicke nazory :D, ale obavam se ze v pripade turistu to zase tak nehrozi.

Specialní taxiky jsou “taxi autorizado”, ktere platite predem u stanku, ktery je na letisti nebo na nadrazich. Jsou to jedine autorizovane taxiky, ktere muzou prijizdet k letisti a zminenym nadrazim a nabirat cestujici tam. Ale na cestu K letisti a NA nadrazi si muzete objednat jakykoliv.

Dalsi prekvapeni na vas muze cekat v podobe temer nepostrehnutelne hranice mezi Estado de Mexico a Federalnim distriktem. Mexico-city je z velke casti Federalni distrikt (D.F.) ale presahuje az do dalsiho statu federace: Estado de Mexico. Jakmile prejedete tuto hranici je taxik mnohem drazsi.  Estado de Mexico ma taxiky vlastni stejne jako Federalni distrikt a to ze prejizdite z jednoho statu do druheho znamena holt pro taxikare opusteni jeho teritoria a je uplne jedno ze hranici muze byt jen jedna ulice.

Následuje nova moznost dopravy, bohuzel jen po vybranych ctvrtich Mexico-city (Cuauhtémoc, Juárez, Roma Norte, Hipódromo Condesa, Condesa a Centro): ECObici Jde o pujcovani kol na rychlejsi prejezdy – kolo muzete mit vypujcene nejdele 45 minut (jinak aplikuji specialni tarify) a kola jsou dostupna denne mezi 6:00 a 00:30. Pro turistu je trosku problem v tom, ze je potreba zaplatit nejen za jednu jizdu, ale za cely rok. I kdyz cena 300 pesos za rok je dost smesna a takze se to mozna i za ten tyden co by tu turista na kole trandil, vyplati. Je treba splnit nasledujici podminky: https://www.ecobici.df.gob.mx/servicio/abonarse/abonarse.php?TU5fSU5GT1JNQUNJT05fQUJPTkFSU0U%3D&Mw%3D%3D&Nw%3D%3D

Co se jizdy na kole po Mexico-city tyce, tak ve ctvrtich, ve kterych naleznete stanoviste ECObici, jsou u velkych avenid taky specialni pruhy pro cyklisty. Bohuzel i tady dochazi k naprostemu nedodrzovani jakychkoliv pravidel a tak neco tak pohodoveho jako je jizda na kole se muze zmenit v pekne nebezpecnou zalezitost. Pruhy maji byt pouzivany jednosmerne, ale nikdo to nedodrzuje :(. Auta cyklisty taky nerespektuji! Cykliste mezi sebou se chovaji stejne sproste jako ridici aut, vcetne toho, ze poradaji hon na chodce a nestavi na cervenou – vzdyt preci nejsou auta!!!? Takze pokud se pro tento druh dopravy rozhodnete, davejte si pozor a opet, ocekavejte neocekavatelne! V Mexiku je mozne uplne vsechno, prusvih je kdyz to necekate :D.

A pak uz me napada jen turisticky autobus, ktery zrejme vyvala u vetsiny batuskaru sarkasticky usmev. Kazdopadne ja bych ho rozhodne neodsuzovala, obzvlast ve meste, kde je opravdu velmi tezke se orientovat. Naopak mi pripada jako pro turistu skvela moznost projet mesto, prohlednout si nejdulezitejsi pamatky a moc se u toho nestresovat. Metro se vsude nedostane… I kdyz existuje takovych autobusu vice, pravdepodobne nejlepsi je Turibus, ktery ma dva hlavni okruhy v hlavnim meste (operuje i v Pueble, Veracruzu a Méride) a pak nekolik jeste vedlejsich tematickych (nocni Mexiko, Kantýny, Nakupni centrum, Palace), krom toho ze tataz spolecnost provozuje okruhy i treba na Teotihuacan (z D.F.), Taxco (z D.F.) a Chichen Itzá (z Méridy).

Behem cesty timto autobusem s otevrenou strechou muzete kdykoliv vystoupit a nastoupit (na stanovenych zastavkach) a tak si vlastne individualne organizovat program.  Zalezi tedy jen na vas jestli projedete celou trasu v autobuse a budete se pravdepodobne v dopravni zacpe nudit, a nebo se rozhodnete vystoupit na tech pro vas zajimavych mistech a Turibus vyuzijete spis jen jako pohodlny dopravni prostredek. Mezi obema okruhama v hlavnim meste je mozno libovolne prestoupit. Zastavky jsou znacene a nachazi se v turisticky dulezitych mistech celeho mesta.

Co se tyce tech tematickych okruhu. Existuji, bohuzel na webu Turibusu o nich teda zadna zminka moc neni. Sice se novy web planuje, ale to bude jeste dlouuuuho trvat. Zatim teda facebook: Okruh Palacu a Okruh Kantyny http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150642896707173&set=a.10150296350267173.356419.295348592172&type=3&theater , Nocni okruh   http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150273055760389  a Okruh nakupni http://www.turibus.com.mx/index.php?option=com_content&task=view&id=36&mapa=1 . Jen co se cen tyce, mozna se zmenily a nebo menit budou. Listky na vsechny okruhy je mozne zakoupit pri nastupu do autobusu. A jeste posledni vec, pro turisti ohrnujici nad takovym zpusobem dopravy nos: Absolutni vetsina cestujicich v Turibusu tvori vetsinou mexicane :D.

Pozn: Fotky delal Gabriel

Anuncios
Esta entrada fue publicada en Do Mexika bez cestovky. Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s