Do Mexika bez cestovky? Uplne v klidu – Mestska hromadna v Mexico-city – cast X.

Tak vzhledem k tomu, ze uz me opravdu unavilo rozcilovat se ve spanelstine nad snahou nekterych uchylu zakoupit ceskou zenu na internetu a nasledne pak komentaru na ucet “lacinosti a prodejnosti” ceskych zen, vracim se zpet nejen k cestine pro spanelsky mluvici, ale i ktematum, ktere snad zajimaji (doufam) opravdu vic – tzn. cestovani po Mexiku a do Mexika.

Mestska hromadna v hlavnim meste, jak uz jsem zminila drive, je kapitola sama pro sebe a prave jsem si precetla clanek, kde se cestujici zminil o tom, ze ho jeho hostitele nenechali ji vyzkouset, protoze je strrrrrrrrrrrrrasne nebezpecna (nejhruznejsi pohadky jsou o znasilnovani, okradani, olupovani a unosech) a navic neni pro lidi na “urovni”. Nebezpecna neni! A rika vam to nekdo, kdo pet let jezdil denne hodinu do prace a zpet dalsi hodinu tim uplne nejdesivejsim prostredem – peserou – a dokonce jsem v ni vezla i vlastni male dite. Nikdy se mi krom toho, ze me jeden spechajici hulvat povalil na schodech, nic nestalo. Zadna prepadeni, zadna znasilnovani, zadna okradeni. Coz ale taky nechci rict ze se to stat nemuze. I kdyz aspon v oblastech kam se turista dostane se to opravdu nedeje. Pokud si budete chtit vyrazit do mist nebezpecnych i pro mexicana, pak si ale neztezujte na MHD, ale na svoji nezpodpovednost. Ale jak rikam, vetsinou tyhle mista turista ani nevi jak hledat. Na mape znacena nejsou… google map je neregistruje neb se do nich zrejme s kamerou podivat nechteli :DDD.

Co se tyka toho zda je ci neni na urovni to zalezi koho se zeptate. Pravda od stredni tridy nahoru mistni prumerni obcane vetsinou MHD pohrdaji. O vyssich vrstvach ani nemluvim. Diky tomu to tady pak vypada ze 5-ti clena rodina ma 4 auta, ktere trci vetsinu dne v zacpe. Ostatne ja jsem taky byla svedkem “upozorneni” ze pro pracovnika velvyslanectvi je vrcholne nevhodne, aby jezdil MHD. Jak se ale dostavat do prace aniz bych si delala ridicak uz mi neporadili. Podle me je to absolutni blbost! Znam osoby i z vyssich trid, napriklad nekolik opravdu vysoce postavenych manazeru nadnarodnich firem nebo i lidi z diplomatickeho sboru, i kdyz pravda charakterove znacne odlisne od prumeru, ktere jezdi MHD bez problemu, protoze je prudi sedet hodiny v aute, hadat se na kazdem semaforu a navic snazit se pak nekde marne zaparkovat.

Problem mexicke MHD je ale pro turistu nekde uplne jinde. Krome metra totiz nema znacene zastavky a neexistuje zadny rozpis tras, nebo ja ho tedy aspon neznam. Clovek musi presne vedet kdy zazvonit na ridice. Pravda muze se ridice zeptat a vetsinou mu i ochotne poradi, kdyz uz by se nenasel zadny ochotny spolucestujici, jenze na to musi umet dobre spanelsky. A i ja jsem se se svou spanelstinou nekolikrat ztratila. Oni totiz mexicane maji uzasnou vlastnost, ne vsichni ale hodne z nich, a to ze kdyz neco nevi tak to preci nemuzou priznat, takze vas pak poslou nekam neznamo kam, jen aby vam mohli ochotne poradit. Ridic autobusu by svou trasu ale znat mel! 😀 Takze si aspon pred nastupem do MHD nastudujte najake ty zachytne body (zname budovy, pamatky, atd) v blizkosti vaseho ubytovani a v blizkosti mista, kam se chcete dostat.

Metro: je naprosto nejpohodovejsi a nejlogictejsi dopravni prostredek v Mexiku pro osobu, ktera mesto nezna. Pravda ma tolik linek a prestupu, ze je treba trosku nastudovat, pred jeho uzitim nebo aspon tesne pred nastupem do vagonu, mapu:

Jeho fungovani je ale podobne vsem ostatnim metrum. Jedine, co bych rekla, ze by vas mohlo prekvapit: a) Jeho preplnenost ve spicce. Pokud to opravdu neni nutne, necestujte metrem mezi 7-8 hodinou rano a 5-7 hodinou odpoledne ve vsedni den. Mohlo by se vam stat, ze vas bude dav budto drzet ve vagonu a nebo vas ponese nekam, kam vubec nepotrebujete jit. b) Pri nastupu a vystupu do/z vagonu neexistuji zadna pravidla. Par eticky lepe vybanenych osob sice chape, ze aby se dalsi lidi do vagonu vesli, musi nejdriv jini vystoupit, ale takovych je opravdu malo. Pokud budete cekat az vsichni vystoupi, mozna uz nastoupit nestihnete. Takze nastup/vystup je tak trosku bitva, kde silnejsi vitezi. c) Prvni vagon vlaku je vyhradne pro zeny a deti. Ani jako doprovod zeny ci ditete do vagunu muz nemuze. Je sice fakt, ze se tam par muzu obcas najde, ale policista je muze kdykoliv vyhodit. V dopravni spicce je mozna vyhodi i zenska cast cestujicich :(. Trosku diskriminijici, ale tak to tu maji. d) V nekterych stanicich jsou ramy s detektorem kovu, kterymi musite projit, krom toho, ze pokud cestujete se zavazadlem budou ho chtit policiste videt. Trosku nelogicke, nebot toto neni na vsech stanicich, coz snad znamena, ze strelne zbrane a drogy pasuji metrem jen z vyhradne oznacenych stanic? Ehmmm… e) Slysela jsem, ovsem tu zkusenost nemam, ze ve spicce nevpousteji do metra cestujici s vetsim zavazadlem.

Jinak metro stoji 3 pesos a plati pouze pro cestu metrem, i kdyz prestupovat v jeho prostoru muzete dle libosti. Listek zakoupite po celou dobu fungovani metra v poklade pred vstupem do placeneho prostoru. Mluvi se o tom, ze se budou zavadet elektronicke karty, ze kterych se bude kazda jizda odecitat, ale zatim se pouzivaji jednoduse listky, ktere strcite do turniketu a ten vas pak pusti – listek sezere. Preskakovat turniket nedoporucuju, neb je u nich v podstate neustale aspon jeden policista a kvuli trem pesos?

Metrobus – dalsi uzasny dopravni prostedek. Jde o uplne normalni autobus, ktery ma ale svuj vlastni pruh do ktereho nemuzou auta, takze je vsude bez zacpy. Ma stanovene zastavky, dokonce mapku tras. Jedinou jeho nevyhodou, ze je temer porad narvany k prasknuti. A stalo se mi to bohuzel i mimo dopravni spicku. Dalsi mensi nevyhoda je ta, ze se plati prostrednictvim elektronicke karty, kterou je treba i jen pro jednu jedinou jizdu zakoupit. Jizda samotna stoji 5 pesos a muzete i prestupovat mezi ruznyma linkama Metrobusu (pro jiny MHD ale neplati), ale karta stoji navic pesos 10. To znamena ze za prvni cestu date 15 pesos. Kartu, ktera se da libovolne predplacet, si pak muzete odvezt zpet do CR na pamatku, nebo ji tu nekomu darovat.

Trolejbusy: osobne s nima vlastne vubec nemam zkusenost. Jezdi po trasach, ktere jsem nikdy nepotrebovala. Takze tady vazne nejsem schopna napsat nic vic, nez ze v Mexico-city jsou.

Autobusy statni – RTP: Je jich malo a jezdi jen po nekterych trasach. Smer jizdy poznate z tabulky za prednim sklem autobusu, na ktere je vycet nejdulezitejsich zastavek. Uz je tomu opravdu dlouho, co jsem nejakym jela a v te dobe stal 2 pesos jakakoliv vzdalenost. Ovsem obavam se, ze ted to bude nejmene 3 pesos. Na jejich strankach je jakysi popis tras a rozdeleni, ktery se mi ale ne a ne otevrit. Kazdopadne jak rikam, pokud tyhle autobusy potkate tak budete mit spis stesti. Normalne je jich totiz tak jeden na 10 peser. Co by vas mohlo prekvapit? Ruzova verze autobusu, ktera je opet jen a pouze pro zeny. Taky vas napada otazka, proc neni nejaky taky specialni pro muze? Tady muzete videt, ze povestny mexicky machismus je opravdu jen povest – nebo snad dokonce jen pohadka, protoze na povesti byva obcas aspon neco pravdy.

Nastupuje se do nej vzdy prvnima dverma a plati se primo ridici, tim ze se PRESNA castka hodi do kasicky. Zaztavky jsou bud znacene a nebo se nachazi na rozich velkych ulic. Vystupuje se zadnima dverma a ridic zastavuje po zazvoneni. Zvonek je vetsinou nad vystupnima dverma.

Pesera (nebo taky Pesero, Micro, Microbus): To je asi nejzajimavejsi dopravni prostredek mexika :D. Aspon pro turistu. Je jich nekolik druhu a tak zacneme takzvanou (mnou) snobskou peserou, ktera jezdi po turistickych, znamych a velkych avenidach jako je treba Reforma. Trasy pravdepodobne existuji zmapovany jen mi vubec neni znamo, kde takovou mapku hledat. Smer pesery poznate podle cedulky s vyctem hlavnich zastavek za prednim sklem.

Cena je 5 pesos. Nektere stoji 4.5 pesos protoze nemaji klimatizaci, coz ovsem osoba jako ja, ktera u auta pozna jen barvu a pocet kol, neni schopna rozeznat, takze ja platim vsude 5 pesos. Stejne jako u statnich autobusu se nastupuje prvnima dverma a plati se hazenim minci do kasicky. Necekejte, ze by mel nekdo nazpet, pokud nemate drobne. Vystupuje se taktez zadnima dverma a to po zazvoneni na ridice. Zvonek je nad vystupnima dverma. Tyhle pesery jsou velke, pohodlne a naprosto bezproblemove.

A ted k peseram prumernym… funguji uplne stejne jako pesery snobske az na par vyjimek. Jejich aktualni cenu neznam, nebot co jsme se prestehovali, jsem na na trase peser snobskych. Ale neslysela jsem ze by se snad cena zvedala, takze by to melo byt podle vzdalenosti bud 3 nebo 5 pesos. Taky maji cedulku s nejdulezitejsima zastavkama a casto maji i rekneme nastupciho, ktery stoji ve dverich a vykrikuje finalovou zastavku kazde dve veteriny. Pri nastoupeni reknete ridici kde budete vystupovat a on vam pripadne i vrati nazpet pokud nebate drobne. Nezkousela bych to ale s bankovkama vyssima 50ti pesos. Kasicka v tomto pripade neexistuje. Jeste k cene, mimo Federalni distrikt jsou ceny peser mnohem vyssi. Nekdy i pres 10 pesos a to i v pripade Estado de Mexico, do ktereho vlastne Mexico-city zasaha, ale ve kterem toho moc turistickeho neni a turista by se tam radeji moc vydavat nemel. Aspon teda na vlastni pest, bez mistnich. Patri tam sice i part snobskych rezidencnich ctvrti, ale v takovych ctvrtich se predpoklada, ze nikdo moc MHD nepouziva (az na sluzebne) a tak tam taky neni nejlepsi kvality.

Nektere i tyto prumerne pesery jsou, dalo by se rict, custom :D. Coz krom obrazku svatych, maslicek, fotek deti ridice, boticek deti ridice a trasnicek muze znamenat i to, ze aby si mohlo sednout vice pasazeru je do nich narvano vic sedacek. Tolik ze by se vyrobce hodne divil. Nohy pasazeru nejako nejsou brany v potaz. I tak se ale stava, ze jsou pesery tak narvane, ze obcas ridic nechava nastupovat zadnima dverma a to pak drobne posilate po ostatnich pasazerech k ridici. Nastupuje se na znameni, zamavanim a vystupuje se bud zarvanim na ridice (BAJAAAAN) a nebo radeji zvonkem (pokud funguje) nad vystupnima dverma. Vetsinou v nich rve na plne pecky radio nebo ridicova nejoblibenejsi hudba. Snaha pozadatku aby ztlumil je vetsinou uplne marna.

Gabriel s Pablitem v  Pesere

Gabriel s Pablitem v Pesere

Trasu si obcas obmenuje podle potreby a aktualni dopravni zacpy. Zastavky dela i tam kde nema, vetsinou aby si mohli nastoupit novi pasazeri. Pri vystupovani ridic vetsinou tak benevolentni neni, ale prakticky stavi na kazdem rohu, takze to takovy problem neznamena.

A ted pesery ze kterych jde strach. Funguji uplne stejne jako predchozi, nebo by aspon mely, ale jde o tu nejstarsi verzi, ktera je custom vzdy 😀 a navic je pro cloveka vyssiho nez 175 cm dost nebezpecna. Nohy mezi sedackama nesmota a kdyz si stoupne tak bud bude ve stresnim okynku a nebo si zlomi krk. Vetsinou je v takovem technickem stavu, ze se muze klidne stat, ze bude muset zastavit a cestujici vyhnat ke kolegum. Ridici ovsem technickeho stavu vozidla nedbaji a poradaji mezi sebou i zavody, kdy i ateista zacina zjistovat, ze je schopen se modlit. Tenhle druh uz jsem ale docela dost dlouho nevidela, takze bych rekla, ze se opravdu pohybuje spis v tech chudsich a naprosto neturistickych castech mesta, nejcasteji v oblastech Estado de Mexico. Kde se pak nachazi jeho jeste desivejsi verze – combi – coz je vlastne dodavka a zadny autobus.

Co se bezpecnostnich pravidel tyce. Uplne stejna jako jinde na svete. Nemit u sebe velkou hotovost a kdyz uz ji mit musite tak ji mit nekde rozlozenou a v penezence nechat tak 50-100 pesos. Vyhodu MHD ma v tomto smeru takovou, ze kdyz ho nekdo prepadne tak to musi jit vsechno rychle, takze vybere penezenky a sperky a bezi. U takoveho taxiku, kde jste zaverni s ridicem je to mnohem nebezpecnejsi, protoze si vas muze odvest kam se mu zlibi. Dalsi pravidlo je nemit u sebe nic co by mohlo provokovat – drahe sperky, drahy fotak, atd. Chovat se slusne a nenechat se vyprovokovat k nejakemu konfliktu. Pokud k prepadeni dojde spolupracujte!!! Vazne nema smysl hrat si na hrdinu. V mexickem metru si takhle na hrdinu jeden pan hral a dostal to kulkou do hrudi. Sice je to obdivuhodne, ale obavam se, ze pokud bychom se zeptali co na to jeho hrdinstvi rika jeho zena, bude asi jineho nazoru.

A jeste dodatek. Nektere mexicke damy a slecny jsou obcas opravdu tezce stravitelne. V pesere si zasadne sedaji do ulicky a kdyz je pozadate, aby vas nechali dostat se k okenku otoci tak akorat hlavu, necekejte ze by se snad nejak pohly, abyste opravdu mohli prolezt. Ja to resim tak, ze je jakoby nahodou pretahnu batohem, kdyz se pres ne snazim dostat :D, ale fatk to musi vypadat jako uplna nahoda!!! a samozrejme se pak musite omluvit :D. Taky je uplne normalni, ze misto tehotne, starsimu, invalidovi, atd davaji jen muzi. Zena sedi jak pecka. Na druhou stranu, ja jsem jednou chtela pustit sednout jednoho dedecka a ten se pak tak stydel, ze se obavam, ze jsem tim spis urazila jeho muzstvi.

Jinak me nic nenapada… ale rada zodpovim dotazy, pokud neco napadne vas.

Jeste me neco napadlo… do jakehokoliv druhu MHD nastupuji pokud je to jen minimalne mozne prodejci, poulicni muzikanti a nebo osoby at uz zebrajici ci vybirajici prispevky na chude.

A jeste neco :D. Pokud nevidite pokladnicku a ostatni davaji penize primo ridici uvadejic misto jejich vystupu, neptejte se ridice kolik vase jizda bude stat. Radeji mu dejte treba desetipesovou minci a reknete kam jedete. On tim padem nebude vedet ze vy nevite kolik vam ma vratit a velmi pravdepodobne vam vrati spravne. Me se totiz nekolikrat stalo u peser “nizsi tridy”, ze kdyz jsem se zeptala tak me nauctovali vic nez meli.

Anuncios
Esta entrada fue publicada en Do Mexika bez cestovky. Guarda el enlace permanente.

3 respuestas a Do Mexika bez cestovky? Uplne v klidu – Mestska hromadna v Mexico-city – cast X.

  1. Eva Houskova dijo:

    Ahoj Tamaro,
    ziju v DF asi 9 mesicu a moc se mi tvuj clanek libil. 🙂
    Docela rada bych se tu zapojila do nejakych aktivit, protoze v praci se zrovna nepredru (dost pohoda proti tomu, jak jsem makala v Praze :)), casu mam dost a hlavne jsme se ted rozesli s pritelem a neznam tu moc lidi je mi ouvej, takze jakakoli aktivita dobra. Zatim me napadlo, ze bych mohla v pripade potreby zaskocit pri te vyuce cestiny, dokonce jsem cestinu studovala na vejsce (to uz je ale hodne davno…). Kazdou sobotu ale nemuzu, protoze prave dost casto o sobotach cestuju pracovne. Budu rada, kdyz se ozves, mej se fajn
    Eva Houskova

    • Ahoj Evo, predne diky za komentar! co se te cestiny tyce tak ja ucim cestinu jen dospele a je toho hodne malo, takze tam ti leda muzu slibit to, ze pokud se mi ozve nekdo, kdo by chtel cestinu a nevyhovovala bych mu ja, tak mu dam tvuj kontakt. Ohledne toho uceni cestiny o sobotach v ceske skole, ktera se pripravuje tak ale jde o cestinu pro deti – vetsinou predskolniho veku – coz je uplne o necem jinem a proto se do toho ja urcite nehrnu 😀 neb fakt nevim jak bych 4-letemu diteti vysvetlila rozdil mezi nominativem a akusativem :D. Ale tam to urcite bude chtit pravidelnost. Kazdopadne nic nedas za to, kdyz se spojis s organizatory a nabidnes aspon pripadne zaskakovani: ceskaskola.mexico@hotmail.com

      Preju krasny tyden a jeste jednou diky za komentar! T.
      PS: mimoch pekny email :DDD

  2. Pingback: Do Mexika bez cestovky? Uplne v klidu – Ostatni dopravni prostredky (D.F.) – cast XII. | Czechmex

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s